Verschijnt medio juni. Lees nu alvast een exclusieve voorpublicatie!
De Enigma-aanpak, die in 2018 werd geïntroduceerd, sloeg meteen aan. Scholen kunnen hiermee, passend bij hun eigen visie, werken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun onderwijs. In de volledig herziene editie van het boek tonen Eva en Martin hoe hun visie op kwaliteitszorg verder is ontwikkeld.
In deze vernieuwde editie benadrukken de auteurs nog meer dat het verbeteren van onderwijskwaliteit begint bij het versterken van het collectief vakmanschap: de samenwerking van professionals die hun expertise, ervaring en vaardigheden bundelen om gezamenlijk onderwijsdoelen te bereiken. Het expert-model komt hierbij aan de orde.
Het versterken van het collectief vakmanschap beschrijven ze vanuit vier invalshoeken:
- Brede opdracht: Je hebt als school de opdracht om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich op cognitief, sociaal-emotioneel, cultureel en lichamelijk gebied optimaal kunnen ontplooien en goed voorbereid zijn op hun verdere loopbaan. Daarom is het belangrijk dat leraren met elkaar samenwerken.
- Leiderschap: Sterk onderwijskundig leiderschap is cruciaal voor het succes van een school. Een effectieve schoolleider richt zich actief op de praktijk en is nauw betrokken bij zowel curriculum- als instructievraagstukken.
- Werkwijzen: Om het collectief vakmanschap te versterken, moet je binnen de organisatie vanuit heldere kaders werken en effectieve werkwijzen hanteren.
- Kwaliteitscultuur: Het is belangrijk om te werken vanuit een gedeelde focus op kwaliteit en leren, waarin professioneel gedrag en samenwerking centraal staan.
Een school die met de Enigma-aanpak werkt, werkt met ambitie- en kwaliteitskaarten. In de ambitiekaarten leg je vast waar je stapsgewijs naartoe werkt (‘de stip aan de horizon’). De kwaliteitskaarten zijn ontworpen om professionals te ondersteunen in zowel eenvoudige als complexe, voorspelbare situaties op schoolniveau.
De 2.0-versie bevat ook een compleet nieuw hoofdstuk met concrete handvatten om zicht te houden op de ontwikkeling van de leerlingen, en de basis- en extra ondersteuning effectief vorm te geven. Dit gebeurt onder andere door planmatig te werken, data te benutten, en de werkwijzen te verankeren in het kwaliteitssysteem.
In de nieuwe editie staan weer veel tips over het praktisch organiseren van de organisatie en het verlagen van de werkdruk, met behoud van kwaliteit. Daarmee is het boek voor scholen en besturen praktisch inzetbaar om te hen te helpen focussen op hun doelen en ambities, hun processen te optimaliseren, en hun onderwijskwaliteit te verbeteren.
Over En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven schreven anderen:
‘Beide auteurs zijn schoolleider in het primair onderwijs. Van hun succesvolle boek voor het basisonderwijs En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?, hebben ze nu een editie voor het voortgezet onderwijs gemaakt.(…) Omdat het zowel mogelijk is de gehele Enigma-aanpak op een school in te voeren als om gedeeltes te gebruiken om bepaalde processen te standaardiseren, is hier voor veel docenten en schoolleiders nuttig, in de praktijk toepasbaar materiaal te vinden.’ – Dr. H.J.M. van Bemmel, redactie NBD Biblion
‘Eva Naaijkens en Martin Bootsma geven met deze twee boeken leraren en schoolleiders een houvast bij de verbetering van de kwaliteit van hun onderwijs.’ –Dick van der Wateren, Onderzoekonderwijs.net
‘Ik vloog door het boek, het leest heel makkelijk weg en is duidelijk! Een must-read voor elke leerkracht, maar vooral voor elke schoolleider.’ – Maike Douglas-Westland, JufMaike.nl
‘Een krachtig pleidooi voor een heldere en gestructureerde aanpak om aan kwaliteit en dagelijkse verbetering te werken. Eén van de geheimen: beperk het aantal ambities, zodat er zoveel mogelijk ruimte is voor vakmanschap en professionaliteit in de klas.’ – Tjip de Jong, Tjipcast
‘Ik kan het iedere leerkracht, schoolleider en bestuurder aanraden om dit boek te lezen. Het laat de lezer kritisch nadenken over de eigen praktijk en zelf bepalen wat hij of zij aan zou willen pakken. Als lezer hoef je niet direct de hele Enigma aanpak in te voeren, met het team kun je al klein beginnen door een aantal punten te standaardiseren. Hierdoor kun je werken aan minder werkdruk en meer tijd voor ontwikkeling van de leerkracht en kwalitatief goede lessen, wat mij betreft een absolute win-win!’ – Juf-Judith.nl
‘Dit boek MOET op het bureau van iedere directie liggen. Dit boek MOET iedere leerkracht minstens gelezen hebben. Wat een mooie en eenvoudige handreikingen die eigenlijk vaak zo logisch zijn.’ – Bertus Meijer, Onderwijsenzo
‘Twee bevlogen, ervaren en succesvolle onderwijsmensen delen in dit boek hun ambitieuze visie en werkwijze, zodat ook andere scholen daarvan kunnen profiteren. Ze doen dit persoonlijk, openhartig, enthousiasmerend, inspirerend, verfrissend en zo nu en dan confronterend. Hun kwaliteitssysteem integreert interne kwaliteit en externe verantwoording tot één samenhangend geheel. Werk je volgens Enigma, dan kun je op de vraag “waarom doen jullie dat eigenlijk?” niet meer zeggen “omdat het moet van bestuur of inspectie”. Het antwoord zal zijn “omdat het waardevol is, houvast biedt en bij ons past!”.’ – Noëlle Pameijer
Downloads
Bij dit boek hoort ook een groot aantal praktische bijlagen, die je – als je het boek hebt aangeschaft – hier kosteloos kunt downloaden. Het wachtwoord vind je in het boek. Veel succes!