Verwacht april 2025!
De Enigma-aanpak, die in 2018 werd geïntroduceerd, sloeg meteen aan. Scholen kunnen hiermee, passend bij hun eigen visie, werken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun onderwijs. In de volledig herziene editie van het boek tonen Eva en Martin hoe hun visie op kwaliteitszorg verder is ontwikkeld.
In deze vernieuwde editie benadrukken de auteurs nog meer dat het verbeteren van onderwijskwaliteit begint bij het versterken van het collectief vakmanschap: de samenwerking van professionals die hun expertise, ervaring en vaardigheden bundelen om gezamenlijk onderwijsdoelen te bereiken. Het expert-model komt hierbij aan de orde.
Het versterken van het collectief vakmanschap beschrijven ze vanuit vier invalshoeken:
- Brede opdracht: Je hebt als school de opdracht om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich op cognitief, sociaal-emotioneel, cultureel en lichamelijk gebied optimaal kunnen ontplooien en goed voorbereid zijn op hun verdere loopbaan. Daarom is het belangrijk dat leraren met elkaar samenwerken.
- Leiderschap: Sterk onderwijskundig leiderschap is cruciaal voor het succes van een school. Een effectieve schoolleider richt zich actief op de praktijk en is nauw betrokken bij zowel curriculum- als instructievraagstukken.
- Werkwijzen: Om het collectief vakmanschap te versterken, moet je binnen de organisatie vanuit heldere kaders werken en effectieve werkwijzen hanteren.
- Kwaliteitscultuur: Het is belangrijk om te werken vanuit een gedeelde focus op kwaliteit en leren, waarin professioneel gedrag en samenwerking centraal staan.
Een school die met de Enigma-aanpak werkt, werkt met ambitie- en kwaliteitskaarten. In de ambitiekaarten leg je vast waar je stapsgewijs naartoe werkt (‘de stip aan de horizon’). De kwaliteitskaarten zijn ontworpen om professionals te ondersteunen in zowel eenvoudige als complexe, voorspelbare situaties op schoolniveau.
De 2.0-versie bevat ook een compleet nieuw hoofdstuk met concrete handvatten om zicht te houden op de ontwikkeling van de leerlingen, en de basis- en extra ondersteuning effectief vorm te geven. Dit gebeurt onder andere door planmatig te werken, data te benutten, en de werkwijzen te verankeren in het kwaliteitssysteem.
In de nieuwe editie staan weer veel tips over het praktisch organiseren van de organisatie en het verlagen van de werkdruk, met behoud van kwaliteit. Daarmee is het boek voor scholen en besturen praktisch inzetbaar om te hen te helpen focussen op hun doelen en ambities, hun processen te optimaliseren, en hun onderwijskwaliteit te verbeteren.