Bertus Meijer was een echte onderwijsduizendpoot: hij blogde, schreef artikelen en columns, was recensent, was betaald voorlezer en sprak graag teksten voor anderen in. Maar bovenal gaf hij les aan de leukste bovenbouwgroep. Elk jaar weer. 42 jaar lang. In 2014 begon hij de Facebookpagina Onderwijsenzo (www.facebook.com/onderwijsenzo), waar hij bijna 62000 vrienden had. Bertus zei: ‘Onderwijs is een ambacht dat vakmanschap vereist. Want onderwijs is niet meer dan een leerkracht en een groep kinderen. De rest is ruis.’ Zijn columns en artikelen vind je op http://debasismeester.blogspot.com. Bertus Meijer overleed in 2025.
Hieronder vind je de blogs van Bertus.
Afscheid
Dit wordt een korter en persoonlijker blog, anders dan mijn andere blogs. Ik weet sinds enkele weken dat ik galweg- en leverkanker heb. Lees verder >>
Mijmeringen
Ik ben inmiddels 62 en werk nu bijna 42 jaar in het onderwijs. Hiervan heb ik 40 jaar lang de eindverantwoordelijkheid voor een klas, later groep, gehad. Lees verder >>
Boring
Soms vraag ik aan mijn prepuber-klas wat ze van een les vonden. Meestal als ik vol in de organisatiestand ben gegaan en alle toeters en bellen heb laten klinken. Ik wil ook weleens een beetje bevestiging. Lees verder >>
Ik doe aan stemmingmakerij
We hebben allemaal een machtig instrument. Een instrument dat we de hele dag gebruiken. Een instrument dat we desondanks vaak vergeten en verwaarlozen. Lees verder >>
Dan maak je maar zin
Mijn moeder stelde mij vaak voor deze onmogelijke opgave als ik ergens geen zin in had. De discussie was gesloten. Ik ging mokkend naar mijn kamer. Om geen zin te hebben. Lees verder >>
The sound of silence
Jezelf.
Je zit er je hele leven mee opgescheept.
Vaak een zegen en soms een last, want ontlopen kan niet. Lees verder >>
De gelegenheid schept de dief
Op het moment dat ik dit schrijf zitten we in de naweeën van de tweede schoolsluiting. Er gebeuren momenteel dingen waar we na de coronacrisis eens goed over na moeten denken. Ik lees bijvoorbeeld op nu.nl dat er jaren (!) nodig zijn om de achterstanden bij kinderen met bijles weg te werken. Lees verder >>
Voorlezen, plezier op een presenteerblad
Toen ik in 1980 naar de toenmalige Pedagogische Academie ging, kreeg ik al snel een lesopdracht voor een hele klas. Ik moest een (Bijbel)verhaal voorlezen.
Dat was doodeng. Ik raffelde het verhaal in ruim anderhalve minuut af. Dat weet ik omdat mijn, onprettige, mentor een stopwatch hanteerde. Bij mijn eerste les … Lees verder >>
Onderwijs: investering of uitgave?
Als ik naar de garage ga en ik moet een onduidelijke reparatie aan een rammeldingetje laten doen, dan ziek ik dat als een uitgave. Je geld verdwijnt in een put zonder bodem en je krijgt er ogenschijnlijk niets voor terug. Lees verder >>

