In 2024 verschenen weer veel interessante, relevante en waardevolle onderwijsboeken. De LBBO organiseert ook dit jaar de Verkiezing van het Onderwijsboek van het Jaar. Uitgeverij Pica is trots om met drie boeken genomineerd te zijn. Breng jij ook je stem uit? De LBBO jury schreef over alle genomineerde boeken alvast een bespreking. Hieronder een indruk van hun mening!
‘Dit is een betekenisvol boek voor het onderwijs, gericht op het verbeteren van leskwaliteit door middel van gestructureerde lesobservaties en onderbouwde analyses. […]
Het boek slaat een brug tussen theorie en praktijk door wetenschappelijke inzichten te koppelen aan concrete toepassingen. De focus op data, motivatie en coaching maakt het bijzonder waardevol voor onderwijsprofessionals. […]
De toegankelijkheid van de schrijfstijl en de afwisseling tussen theorie en praktijkvoorbeelden zorgen ervoor dat het boek breed inzetbaar is. Het biedt concrete handvatten voor schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren en docenten om samen te werken aan betere lessen en een constructieve observatiecultuur op te bouwen.
Dit boek benadrukt het belang van gezamenlijke visievorming rondom leskwaliteit en biedt praktische tools om de onderwijskwaliteit systematisch te verbeteren. Een waardevolle toevoeging voor iedereen die onderwijs wil versterken!’
‘Een toegankelijk en praktisch boek dat concrete strategieën biedt om het begrijpend lezen te verbeteren. In een tijd waarin de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen onder druk staat, is dit boek relevanter dan ooit. […]
De kracht van dit boek ligt in de combinatie van evidence-informed inzichten en praktijkvoorbeelden. Het biedt leerkrachten, taalcoördinatoren en schoolleiders handvatten om effectief leesonderwijs schoolbreed te implementeren. Het benadrukt dat leesonderwijs geen individuele taak is, maar een gezamenlijke inspanning vraagt. De praktische voorbeelden, lessuggesties en extra materialen maken het direct toepasbaar.
Heleen Buhrs, een ervaren leerkracht, beschrijft helder hoe kennisrijk leesonderwijs door de hele school heen kan worden vormgegeven. Dit boek enthousiasmeert en laat zien hoe goed leesonderwijs bijdraagt aan kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Door de vele praktijkvoorbeelden en de sterke theoretische onderbouwing is het een waardevolle bron voor zowel het primair als voortgezet onderwijs. De downloads die met het boek komen zijn meteen in de praktijk te gebruiken. Een aanrader voor iedereen die de leesvaardigheid van leerlingen wil versterken.’
‘Dit boek raakt de kern van goed lesgeven: didactisch vakmanschap. Het boek raakt cruciale thema’s zoals effectieve feedback, hoge verwachtingen en de kracht van een sterke leraar-leerlingrelatie. Het is een prettig leesbaar boek dat boeit.
Met een combinatie van evidence-informed onderwijsprincipes en praktische adviezen is het boek breed inzetbaar. Het wordt ondersteund door bijdragen van verschillende experts uit Nederland, Vlaanderen en daarbuiten, wat zorgt voor een rijke en diverse wetenschappelijke basis. Hoewel het boek veel theoretische inzichten bevat, blijft het prettig leesbaar. De bijdragen van verschillende auteurs zorgen voor een dynamische opbouw.
Het boek is relevant voor docenten, maar ook voor lerarenopleiders en schoolbegeleiders. Het behandelt verschillende didactische principes die direct toepasbaar zijn in de praktijk, bijvoorbeeld de rol van feedback en de invloed van hoge verwachtingen op leerprestaties. De onderwerpen kunnen los van elkaar gelezen worden als verdieping in de onderwijspraktijk. […]’
Stemmen kan hier, tot en met 23 maart 2025.