Specialisten begaafdheid zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ze spelen een cruciale en onmisbare rol in passend en inclusief onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Binnen scholen wordt hun rol echter verschillend ingevuld. Sommige specialisten begaafdheid staan voor de (plus)klas, andere hebben een coördinerende functie en begeleiden leraren. Weer andere zijn leerlingbegeleider of werken op bovenschools niveau. Wat hen allemaal kenmerkt, is dat ze vanuit een stevige kennisbasis het onderwijs versterken voor leerlingen met extra mogelijkheden.
Deze beroepsstandaard – ontwikkeld door de Landelijke Beroepsgroep voor Begeleiders in het Onderwijs (LBBO) – geeft specialisten begaafdheid duidelijkheid over en inspiratie voor de invulling en uitvoering van hun taken, én concrete input voor hun verdere professionalisering.
De uitgave bevat:
- een overzicht van rollen, competenties en taken die de specialist begaafdheid kan hebben, geïllustreerd met verhalen uit de praktijk;
- een ethische code, die helpt een passende professionele houding in het werk aan te nemen;
- belangrijke achtergrondinformatie over het concept (hoog)begaafdheid, de geschiedenis van (hoog)begaafdheid in het onderwijs en de positie van de specialist begaafdheid.
Hiermee is deze beroepsstandaard niet alleen een relevant naslagwerk voor specialisten begaafdheid zelf, maar ook voor de opleiders van specialisten begaafdheid.





