Je bevindt je hier: Home / Titels / Nieuw / De school als werkplaats
Doelgroep: po
Uitvoering: Paperback met flappen
Formaat: 17 x 24
Omvang: 208 pagina's
ISBN 9789493209497

De school als werkplaats

Prijs (ex. BTW)
€ 27,95
€ 2,31
€ 27,95

De 2e druk is leverbaar!

Gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur

 

In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma – En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) – wordt een duidelijke, universele, en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt onder andere door de meest gangbare en ondersteunende processen zo eenvoudig en functioneel mogelijk vast te leggen.

Naast een goed fundament, in de vorm van een kwaliteitsaanpak, is er echter ook een goede kwaliteitscultuur nodig om goed onderwijs te verzorgen en om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren maken vanuit een gedeelde visie onderwijs, werken op veel verschillende manieren met elkaar samen en ontwikkelen samen vaste ritmes en routines die ervoor zorgen dat leraren schoolbreed met elkaar kunnen samenwerken.

In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.

Een belangrijk element binnen die organisatie is de erkende ongelijkheid: waar leraren in een team als mens gelijkwaardig zijn, zijn ze dat als professionals niet. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar vaardig door oefening en begeleiding.

Andere belangrijke aspecten die de kwaliteit van die cultuur bepalen, zijn bijvoorbeeld de rol van de schoolleider, teamontwikkeling, professionele ruimte en professionele cultuur.

De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen.

‘Eindelijk een boek dat het vakmanschap van leraar en schoolleider centraal zet! Moeiteloos schakelen de auteurs tussen kennis en praktijk, tussen inzichten en de klas. Hierdoor wordt ook de meer taaie materie herkenbaar, krijgt dit een duidelijk handelingsperspectief en zet het aan tot actie.’ - Prof. dr. Inge de Wolf, EducationLab

‘De sterke inhoud getuigt van groots meesterschap en vakmanschap. Mooi hoe leerkrachten aan het woord zijn over de wijze waarop er binnen het team kennis wordt gedeeld. Leest heel prettig, heel interessant door koppeling theorie en praktijk vanuit duidelijke visie met focus op o.a. werkgeluk versus werkdruk, het houdt de lezer vast. Een aanrader.’ – Noëlle Pameijer

'De school als werkplaats biedt een mooie manier om samen, met het hele team, te werken aan goed onderwijs, waarbij leraren gelukkige vakmensen zijn en blijven.’– Hannah Bijlsma, Didactief

 

• 24 januari 2022 heeft de Alan Turingschool het predicaat ‘excellente school’ gekregen. De jury was onder de indruk van de manier waarop de school de leraar centraal stelt en zorgt voor een lage werkdruk en hoog werkplezier, waarbij leerlingen en ouders optimaal profiteren van goed onderwijs.

• De Alan Turingschool in Amsterdam deed zowel in 2020 als in 2021 mee aan het Klassewerkplek-onderzoek. Niet alleen werd de school in beide jaren Klassewerkplek, de Alan Turingschool eindigde beide jaren ook nog eens op de eerste plek qua werkgeluk onder leerkrachten.

• Voor hun eerste boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? ontvingen Eva Naaijkens en Martin Bootsma de prijs voor het Beste Onderwijsboek 2018 georganiseerd door de LBBO.


 

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg