Je bevindt je hier: Home / Blogs / Blog / Geslaagd!

Geslaagd!

Natasja Hoogerheide‘Mama, voor mij hangt er nooit een vlag, hè?’ Hij zei het terloops. Het was meer een constatering dan een vraag. Even was het stil.
‘Maar ik heb al werk, dat is ook heel knap, toch?’ Ik keek naar hem, mijn mooie kind. Liefdevol aaide hij zijn kat. Het zag er rustig en fijn uit, van buiten. Vanbinnen draaide hij overuren. Er werd flink gepuzzeld in zijn hoofd.
‘Heel knap! En trouwens, bij jongens van veertien hangt er nooit een vlag buiten, want die zijn nog te jong om geslaagd te zijn van school,’ antwoordde ik. O ja, dat was ook zo. Logisch. Hij knikte tevreden.

Mijn twee kinderen. Twee werelden. Mijn dochter is na hard werken geslaagd voor het vmbo-tl, met een zevende vak. De rekentoets 3F heeft ze er ook maar vast bij gedaan. Trots wapperde de vlag buiten, met haar tas eraan. De week ervoor was die zorgvuldig uitgezocht door haar broertje, die de taak had gekregen een vlag te regelen voor zijn zus. Door hem een taak te geven, was hij betrokken bij het proces. Samen waren we blij en vierden we deze mijlpaal. Wat heeft mijn dochter gebikkeld om dit diploma te halen en wat is ze een kanjer! Net zo’n kanjer als haar broertje, zo dicht bij haar en toch zo ver weg, in zijn andere wereld. Om hem heen is een prachtige maatwerkvoorziening gecreëerd, waarin hij kan groeien en bloeien. Ook bij hem vieren we elke mijlpaal en is elke stap een feestje. De ene wereld is niet beter dan de andere. Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Dat is bij ons thuis heel normaal.

Geslaagd moeten we zijn. Excellent. Succesvol. We moeten het onderste uit de kan halen. Eruit halen wat erin zit. Talenten ontwikkelen. Ons voorbereiden op de toekomst, bijvoorbeeld met de 21e-eeuwse vaardigheden, elf vaardigheden die leerlingen van nu in hun latere leven nodig hebben. Uit een onderzoek door SLO in 2014 bleek dat de 21e-eeuwse vaardigheden nog weinig doelgericht en structureel aan de orde komen in het onderwijs. ‘Er is beperkte aandacht voor de vaardigheden in landelijke leerplankaders, en in reguliere methodes komen ze weinig substantieel en systematisch voor,’ las ik onlangs op de website van Kennisnet, toen ik de cirkel met de vaardigheden nog eens bekeek. ‘Zelfregulering,’ las ik. En: ‘Creatief denken. Kritisch denken. Probleem oplossen. Sociale en culturele vaardigheden. Communiceren. Mediawijsheid.’ Ik stopte even met lezen. En ik dacht aan mijn zoon met autisme, die niet leerbaar is in het systeem. Waar werken we eigenlijk aan bij hem binnen zijn maatwerkvoorziening? Ineens wist ik het: aan de 21e-eeuwse vaardigheden! Als er iemand is die creatief denkt, is hij het wel. In problemen oplossen is hij een kei. En reken maar dat hij kritisch is. Mediawijs, dat is hij ook. Zelfregulering staat bovenaan, dat is het allerbelangrijkste. En het is nog een executieve functie ook. Goed bezig, die zoon van mij!

Wanneer ben je geslaagd in het leven? Ben je excellent? Succesvol? Is dat als je cum laude geslaagd bent voor een tweetalig vwo? Of kun je ook excellent zijn als je die kans niet hebt gekregen? Kun je ook succesvol zijn als je helemaal niet in staat bent om een opleiding te doen? Als jouw weg anders gaat en de toekomst iets anders voor jou in petto heeft dan de geplaveide wegen en systemen toestaan? Mooie vragen om over na te denken zo aan het einde van het schooljaar, een tijd van afronden en opnieuw beginnen. Nieuwe rondes en nieuwe kansen breken aan. Ik weet zeker dat er ooit een vlag buiten hangt voor mijn zoon, over een jaar of twee. Misschien is hij wel geslaagd voor de 21e-eeuwse vaardigheden. Of hij is de jongste budomeester in Nederland. We verzinnen wel wat. Want vieren, dat zullen we.

‘Je bent geslaagd in je leven wanneer je blij bent met hoe je leven op dit moment is.’

‘Waar blog je deze keer over?’ vraagt mijn dochter geïnteresseerd, als ze me met de laptop in de weer ziet. ‘Over wanneer je geslaagd of succesvol bent in het leven,’ vertel ik haar. ‘O, maar dat weet ik wel,’ zegt ze. ‘Je bent geslaagd in je leven wanneer je blij bent met hoe je leven op dit moment is.’ Ik kijk haar verrast aan. Wat zegt ze dat mooi, mijn meisje! ‘Heb ik op Tumblr gelezen…’ grijnst ze. Samen gieren we het uit. ‘Ik vind het trouwens ook echt hoor, dat je dan geslaagd bent in het leven,’ zegt ze als we uitgelachen zijn. Een dochter van haar moeder… Mooi kind. En (media)wijs is ze ook. Na de vakantie gaat ze aan een creatieve opleiding beginnen. Ze heeft de keuze zelf gemaakt en ze is er maar wat gelukkig mee.

Ik wens jullie een geslaagde zomervakantie toe. Maak van elke dag een feestje. En vier het leven!

 

Geplaatst 17 juli 2017

Bekijk hier het complete blogoverzicht

 

 

Twitter Feed

Onderwijsgek Na 20 jaar ideologie van het realistisch rekenen wordt het tijd voor effectief rekenonderwijs op de basisschool:… twitter.com/i/web/status/8…

Retweeted 12 uur geleden via Twitter for iPhone • 27 retweets

Uitgeverij_Pica Plenaire lezing van @KvOverveld over #SEL op het Onderwijscongres! Meer info: ow.ly/m87Y30dMAUH pic.twitter.com/edAWujJPBT

12 uur geleden via Hootsuite • 1 retweet

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg