In mijn klas neem ik regelmatig even de tijd om te kijken naar de kinderen. Naar al die verschillende koppies, huidtinten en leeftijden. Allemaal zo verschillend en toch delen ze één ding; ze hebben allemaal al veel meegemaakt.
Nieuwkomers in het basisonderwijs is een praktisch handboek voor iedereen die werkt met kinderen die nieuw zijn in Nederland. Gebaseerd op haar jarenlange ervaring als leraar en kwaliteitscoördinator in het nieuwkomersonderwijs, deelt Saskia Sijm inzichten, voorbeelden en handreikingen voor de dagelijkse lespraktijk. Ze gaat in op uiteenlopende onderwerpen, zoals didactisch aanbod, woordenschatonderwijs, klassenmanagement, traumasensitief handelen, oudercontact en meer.
Naast deze praktische tips en inzichten vertelt zij vol warmte over de ontroerende en soms intense momenten die zij in haar groepen heeft beleefd. Zij schrijft vanuit liefde voor de nieuwkomersleerling en voor het nieuwkomersonderwijs — waar woorden worden geleerd in een andere taal, waar culturen samenkomen en waar echt leren begint met gezien worden.
Voor leraren, onderwijsassistenten, intern begeleiders en iedereen die met hoofd én hart werkt met nieuwkomers in het onderwijs, zowel in de reguliere groep als in afzonderlijke nieuwkomersgroepen en -scholen.
‘Wie lesgeeft aan nieuwkomers geeft niet alleen taal of kennis, maar vertrouwen, veiligheid, richting.’ – Uit het voorwoord door Sinan Can, journalist en filmmaker















