Je bevindt je hier: Home / Titels / Onderwijs / Schoolleiders / Startende leraren in het po en vo
Doelgroep: po/vo
Uitvoering: paperback
Formaat: 14,5 x 21
Omvang: 192 pagina's
ISBN 9789492525369
Auteur(s):

Marco Snoek

Startende leraren in het po en vo

Prijs (ex. BTW)
€ 25,00
€ 1,42
€ 25,00

Nieuw!

 

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma’s. Daarbij staan twee perspectieven centraal.

Allereerst het perspectief van de leerling. Uitgangspunt is dat het begeleiden van startende leraren niet alleen van belang is voor de starter, maar juist voor de leerling. Startende leraren die net van de opleiding afkomen zijn immers ‘slechts’ startbekwaam en kunnen en moeten zich nog verder ontwikkelen om leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen.

Doel is niet alleen uitval van starters voorkomen, maar vooral hen ondersteunen in hun professionele ontwikkeling, ten behoeve van leerlingen.

Het tweede perspectief heeft betrekking op het beroep, waarbij het uitgangspunt is dat het beroep van leraar een continuüm is. De leraar blijft zich dus ontwikkelen; het is een proces van levenslange ontwikkeling. Dat perspectief heeft grote implicaties voor leraren, schoolleiders én de leercultuur binnen scholen.

Die twee perspectieven vormen een rode draad waarmee de belangen van leerlingen, startende en ervaren leraren en schoolleiders in dit boek met elkaar verbonden worden.

De inzichten en inspiratie voor dit boek zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de activiteiten en netwerken rond het project Junior Leraar, een project waarbinnen de Hogeschool van Amsterdam en scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam de afgelopen jaren hebben samengewerkt. De vele gesprekken die in die periode met startende leraren, coaches en schoolleiders gevoerd zijn, zijn verwerkt in de verschillende hoofdstukken en in de voorbeelden die daarin opgenomen zijn.

Hieronder vind je de gratis download uit het boek.

Checklist Inductiebeleid

 

Snoek heeft een mooi, inhoudelijk sterk en praktisch rijk boek geschreven. De toevoeging ‘handboek’ had dan ook niet misstaan in de titel. Gerritjan van Luin – De nieuwe Meso

 

In de serie Leiderschap in de onderwijspraktijk zijn ook verkrijgbaar:

1. De professionele leergemeenschap 
2. Duurzame schoolontwikkeling
3. Omgaan met ouders
4. Succesvolle schoolprofilering
5. Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting 
6. Onderwijskundig leiderschap
7. Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
8. Onderzoeksmatig leiderschap
9. Handboek Onderwijsrecht
10. Kansrijke medezeggenschap 
11. Druk druk druk
12. Hoe komen we van deze rotonde? 
13. Wet Werk en Zekerheid
14. Veranderend toezicht 
15. Werken aan pedagogische sensitiviteit 
16. Sociale veiligheid in school
17. Integrale kindcentra
18. Over het schoolhek heen (verwacht)
19. Startende leraren in het po en vo

 

Bekijk ook:

_MOD_CWB_PAGE_VM   1 _MOD_CWB_OF_VM 0  

Twitter Feed

WilvanNus Yes, de cover van de tweede druk is mooi geworden: #geweldloosverzet op school, met toepassingen voor het #mbo. Ver… twitter.com/i/web/status/1…

Retweeted 2 dagen geleden via Twitter for iPhone • 4 retweets

EllekevdB Mijn vakantie is weer voorbij! Leuke klussen voor de boeg: interview met @P_A_Kirschner voor Beter Begeleiden… twitter.com/i/web/status/1…

Retweeted 6 dagen geleden via Twitter for iPhone • 4 retweets

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg