Russell Quaglia en Michael Corso
Vertaling: Ingrid Paalman, Wieke de Jager en Mariëlle Taks
Lef om te luisteren
Iedereen heeft dromen voor de toekomst, ook jouw leerlingen. Weet jij wat hun dromen zijn? En draagt jouw onderwijs bij aan het waarmaken ervan? Hoe luister je nou écht naar leerlingen?
Veel scholen vinden leerlingbetrokkenheid belangrijk. In de praktijk blijft dit echter vaak beperkt tot de leerlingenraad of een leerlingenquête. Russell Quaglia en Michael Corso laten in dit boek zien hoe je leerlingen daadwerkelijk een stem geeft in het onderwijs. Op basis van gesprekken met duizenden leerlingen, van primair tot universitair onderwijs, ontwikkelden ze het aspiratiemodel, waarin duidelijk wordt welke condities scholen kunnen creëren om leren betekenisvol te maken.
Ze dagen onderwijsprofessionals uit het lef te hebben om echt te luisteren naar leerlingen. Ze beschrijven hoe je leerlingen betrekt bij het leerproces, hen begrijpt én inspireert. Zo worden leerlingen daadwerkelijk onderwijspartners, die op school worden gesteund bij het waarmaken van hun dromen voor de toekomst.
Lef om te luisteren is de Nederlandse vertaling en bewerking van Student Voice. Wieke de Jager, Ingrid Paalman en Mariëlle Taks hebben het boek vertaald om het Nederlandse onderwijs te laten kennismaken met het aspiratiemodel. In hun visie is opbrengstgericht werken gebaseerd op harde én zachte data en is de stem van de leerling daarvan een belangrijk onderdeel.
‘Deze zeer toegankelijk (met veel voorbeelden) geschreven uitgave is de vertaling van Student Voice. Het boek is naar de Nederlandse onderwijscontext omgeschreven door drie bewerkers, die allen hun sporen in het onderwijs verdiend hebben.’ - NBD Biblion
‘Het aspiratiemodel geeft richtlijnen om met de stem van de leerling aan de slag te gaan. Bij elke conditie van het aspiratiemodel staan activiteiten, voor verschillende leeftijden. Met één activiteit ben je er uiteraard niet, het zijn voorbeelden van hoe je er mee aan de slag kunt gaan. De activiteiten zijn een praktische vertaalslag van de acht condities. Ook de MyVoice vragenlijst is heel concreet. Zelfs al ben je niet van plan om met deze hulpmiddelen aan de slag te gaan, dan nog is het goed om dit boek te lezen. Want de boodschap is helder: Luister naar je leerlingen, zoek naar hun aspiraties en heb het lef om iets te doen met wat ze vertellen.’ Arja Kerpel, Wij-leren
Over de vertalers
Wieke de Jager is zelfstandig onderwijskundig adviseur; zij maakt zich sterk voor het spreken met in plaats van over leerlingen in de onderwijssituatie.
Ingrid Paalman-Dijkenga is als hoofddocent en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleidingen van hogeschool Windesheim. Zij houdt zich in het dagelijks leven bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en creëren van innovatieve processen binnen het onderwijs.
Mariëlle Taks is onderwijsconsultant bij Fontys Hogescholen. Zij begeleidt opleidingen bij de ontwikkeling van flexibel en talentgericht onderwijs en ziet de student daarin als partner. Ze voerde haar promotieonderzoek uit naar mogelijkheden en belemmeringen van zelfsturing door studenten.