Nieuws

Recensie Het Aspergersyndroom

aspergersyndroomEen goed leesbaar boek met veel praktische handelingsmogelijkheden

Het boek handelt over afwijkend gedrag van kinderen en jongeren met het syndroom van Asperger, dat een zintuiglijke basis zou kunnen hebben. In het eerste hoofdstuk wordt de terminologie behandeld en uitleg gegeven over de manier waarop de zintuigen het gedrag beïnvloeden. De term ‘zintuigenbende’ wordt geïntroduceerd om op een gebruiksvriendelijke manier de informatie over te brengen. Erg leuk gedaan om zo duidelijk te maken hoe de zintuigen samenwerken om ons te helpen hoe de wereld in elkaar zit.
Hans Asperger beschreef al in 1944 dit bijzonder interessant en goed herkenbaar type kind, maar het terrein van de zintuigen is men pas veel later gaan herkennen. In die zin is dit boek ook aanvullend, omdat er van tevoren nauwelijks aandacht besteed is aan de relatie met de zintuigen.
Het boek omschrijft veel situaties die voor ouders, familieleden, verzorgers, leerkrachten en hulpverleners (o.a. de remedial teacher) zeer herkenbaar zijn. Er worden praktische en vooral realistische strategieën voor thuis en op school aangedragen. Het boek geeft via de beschrijving van incidenten een interpretatie, maar geeft ook aan welke interventie dan gepleegd moet worden. Het is eigenlijk een naslagwerk en hulpgids tegelijk.
Voor iedereen die met een dergelijk kind of jongere te maken krijgt is dit een goed leesbaar boek met veel praktische handelingsmogelijkheden.
Bron: Tijdschrift voor Remedial Teaching


Goed toegankelijk

Ontvangst, selectie en verwerking van informatie via de zintuigen is bij kinderen met het syndroom van Asperger vaak verstoord door over- of juist ongevoeligheid voor prikkels van buitenaf. Hierdoor is een adequate reactie op de buitenwereld vaak moeilijk. De in vele gevallen zeer intelligente kinderen vallen op als ‘onhandig’ en slordig en het hebben van een slechte coördinatie. In een heldere taal en met behulp van het vereenvoudigingssysteem van de uiterst sympathieke ‘zintuigenbende’ maakt dit boek inzichtelijk op welke wijze veel kinderen met het syndroom van Asperger via de zintuigen de wereld ervaren. Daarnaast beschrijven de auteurs beoordelingstechnieken, gedrag en voorbeeldsituaties en praktische oplossingen, tips en tops van dit tot het autistisch spectrum behorende syndroom. Bevat divers kaders en beoordelingsformulieren. Goed toegankelijk.
Bron: NBD/Biblion
 

Even zo goed bruikbaar voor kinderen met PDD-NOS

Een praktisch boek bedoeld voor kinderen met het Aspergersyndroom maar even zo goed bruikbaar voor kinderen met PDD-NOS en wellicht ook kinderen met andere leer- en gedragsstoornissen, omdat we er hoe langer hoe meer achter komen dat de informatieverwerking in de hersenen van al deze kinderen anders verloopt dan bij het gemiddelde kind waardoor zich belemmeringen in het functioneren kunnen voordoen.
Bron: BalansMagazine

wegwijzer

brochure

  

Nieuw blog

Prev Next

Een zorgeloze vakantie voor alle schoold…

Een zorgeloze vakantie voor alle schooldirecteuren

De schoolvakanties zijn inmiddels in volle gang. Wat mij ieder jaar weer opvalt, is de enorme hectiek die de afronding van een schooljaar met zich meebrengt. Natuurlijk heb ik die...

Lees verder

Brief aan het onderwijssysteem

Brief aan het onderwijssysteem

Geacht onderwijssysteem, Mijn zoon heeft geen startkwalificatie. Leerplichtig is hij ook niet en van enig leerrecht is al helemaal geen sprake. Hij heeft namelijk, met terugwerkende kracht, vanaf het begin van...

Lees verder

Fase

Fase

‘Het is een fase.’ Vanaf het moment dat je vader of moeder bent, hoor je dat regelmatig. Alsof de ander een intensieve periode van zorgen voor je kind wat wil...

Lees verder

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg