Nieuws

Actueel

Sophia van der Wal

 

 

Sophia van der Wal is leerkracht, gedragsspecialist en Rots en Water-trainer. Zij richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en ondersteunt groepsleerkrachten bij kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte op gedrag. Waarbij de interactie tussen leerling, leerkracht en ouders leidend is.

Met de Rots en Watertrainingen werkt zij vanuit de groepsdynamiek waar sociale vaardigheden worden aangereikt, zodat kinderen zich bewust worden van hun gedrag. Er wordt gewerkt aan zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie. Met deze aspecten en de competenties van het sociaal emotioneel leren (SEL) maakt zij de koppeling naar het academisch leren.

Vanuit haar studieopdracht als gedragsspecialist heeft zij een praktische werkmap met SEL-kaarten ontwikkeld. Hiervoor is de theorie over Groepsvorming en Sociaal emotioneel leren (SEL) van Kees van Overveld omgezet naar een praktische aanpak, die gekoppeld is aan een meting van de sociaal-emotionele ontwikkeling met ZIEN!, VISEON 2.0 en SCOL. Dankzij hun vertrouwen is het gelukt om na een meting met deze digitale volgsystemen een koppeling te maken naar het SEL.

Door deze ontwikkeling heeft zij contact gezocht met Kees van Overveld. Hieruit is een samenwerking ontstaan en is de werkmap verfijnd tot wat SEL en gedrag in de groep nu is. De werkmap SEL en gedrag in de groep staat op zichzelf, helpt de leraar bij het preventief handelen en SEL vorm te geven in zijn of haar groep.

Zij verzorgt trainingen voor teams die met de werkmap SEL en gedrag in de groep gaan werken.

 

 


 

Sophia van der Wal is auteur van:

wegwijzer

brochure

PICA-Voorjaarsbrochure 2023 voorpagina250

Nieuw blog

Prev Next

PAROLES, PAROLES

PAROLES, PAROLES

We discussiëren ons een ongeluk in het dagelijks leven en dus ook in het onderwijs. De wereld gaat wellicht ooit aan zijn eigen gebabbel ten onder. En ik vrees dat...

Lees verder

Nascholing bereikt het klaslokaal niet

Nascholing bereikt het klaslokaal niet

Hoe zorg je ervoor dat de nascholing die je als schoolteam of leerkracht volgt ook daadwerkelijk zorgt voor een verandering in de dagelijkse lespraktijk? Veel kennis die in een nascholing...

Lees verder

Mag ik met potlood, juf?

Mag ik met potlood, juf?

‘Juhuf, ik snap het niet,’ gevolgd door ‘Ik kan het niet’ en ‘Ik snap er niets van’. Honderd varianten van hetzelfde met één boodschap: ze kan dit niet zonder mijn...

Lees verder

Uitgelicht:

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg