Nieuws

Actueel

Sophia van der Wal

 

 

Sophia van der Wal is leerkracht, gedragsspecialist en Rots en Water-trainer. Zij richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en ondersteunt groepsleerkrachten bij kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte op gedrag. Waarbij de interactie tussen leerling, leerkracht en ouders leidend is.

Met de Rots en Watertrainingen werkt zij vanuit de groepsdynamiek waar sociale vaardigheden worden aangereikt, zodat kinderen zich bewust worden van hun gedrag. Er wordt gewerkt aan zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie. Met deze aspecten en de competenties van het sociaal emotioneel leren (SEL) maakt zij de koppeling naar het academisch leren.

Vanuit haar studieopdracht als gedragsspecialist heeft zij een praktische werkmap met SEL-kaarten ontwikkeld. Hiervoor is de theorie over Groepsvorming en Sociaal emotioneel leren (SEL) van Kees van Overveld omgezet naar een praktische aanpak, die gekoppeld is aan een meting van de sociaal-emotionele ontwikkeling met ZIEN!, VISEON 2.0 en SCOL. Dankzij hun vertrouwen is het gelukt om na een meting met deze digitale volgsystemen een koppeling te maken naar het SEL.

Door deze ontwikkeling heeft zij contact gezocht met Kees van Overveld. Hieruit is een samenwerking ontstaan en is de werkmap verfijnd tot wat SEL en gedrag in de groep nu is. De werkmap SEL en gedrag in de groep staat op zichzelf, helpt de leraar bij het preventief handelen en SEL vorm te geven in zijn of haar groep.

Zij verzorgt trainingen voor teams die met de werkmap SEL en gedrag in de groep gaan werken.

 

 


 

Sophia van der Wal is auteur van:

wegwijzer

brochure

 

Nieuw blog

Prev Next

Sociale veiligheid in school

Sociale veiligheid in school

Het bieden van een positieve en veilige leeromgeving voor basisschoolleerlingen is belangrijk, zeker in het huidige coronatijdperk. Scholen komen uit de lockdown en de leeromgeving voor leerlingen verplaatst zich van...

Lees verder

Rijtjes

Rijtjes

Theaters, voetbalstadions, collegezalen en poppodia hebben iets gemeen: de ruimtes zijn zo ingedeeld dat het publiek de centrale persoon goed kan zien. Leraren spelen een cruciale rol bij het onderwijzen...

Lees verder

Implementeren kun je leren

Implementeren kun je leren

Op scholen bestaat, bij teleurstellende resultaten, de neiging om snel een nieuwe aanpak of een nieuw hulpmiddel in te voeren. Worden de gewenste resultaten vervolgens niet snel bereikt, dan ligt...

Lees verder

Uitgelicht:

Contact

  • Postbus 365, 1270 AJ, Huizen 
  • T +31  (0)35 542 95 48 

Winkelwagen

 x 
Totaal: 0.00
Je winkelwagen is leeg